Επισκέπτες σελίδας:

Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2017

Φυγαδεύοντας συναισθήματα! (Συνέντευξη)

Η Νεφέλη - Πόπη Ζάνη γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1973 όπου και διαμένει μέχρι σήμερα. Έχει λάβει μέρος σε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς, πέντε λογοτεχνικά project,έξι συλλογικά έργα, δύο συλλογικά βιβλία και αρκετά διηγήματά της είναι δημοσιευμένα σε διάφορους ιστότοπους.Έχει εκδώσει τέσσερα βιβλία και αρθρογραφεί στον ηλεκτρονικό και έντυπο τύπο καθώς και στο προσωπικό της ιστολόγιο.Το 2015 ίδρυσε τον εκδοτικό οίκο "Εκδόσεις Γεωργίου". Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών (Π.Ε.Λ.).


-Πότε ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη συγγραφή;
Νιώθω σα να γεννήθηκα μ' ένα στυλό στο χέρι. Όπως γράφω
και στο πρώτο μου βιβλίο "Το τανγκό της ψυχής μου",από όταν θυμάμαι τον ευατό μου έγραφα ή μάλλον κατέγραφα τα
όσα ζούσα.Στην αρχή έμοιαζε με παιχνίδι,το έβρισκα διασκεδαστικό να κρατάω σημειώσεις σχετικά με τα όσα βίωνα.Οι πρώτες μου σημειώσεις μικρές,λιτές σαν τα χρόνια μου και πάντα κάτω από κάθε μου σημείωση και μια μικρή ζωγραφιά,κάτι σαν υπογραφή.Άλλοτε μια καρδούλα,άλλοτε ένα δέντρο,ένα αστέρι ή ένα ερωτηματικό.Αυτό συνήθως έμπαινε όταν έγραφα για κάτι που άκουσα από τους μεγάλους και δεν ήξερα τί σημαίνει.Με κάθε νέο ερωτηματικό στα γραπτά μου,ξεκινούσε και νέα αναζήτηση.Άν δεν μάθαινα τί σήμαινε αυτό που άκουσα δεν ησύχαζα.Το ίδιο κάνω και τώρα ως ενήλικη,αλλά αντίστροφα.Τώρα το ερωτηματικό το βάζω όταν ακούω κάτι εύστοχο από τα παιδιά.Πάντα πίστευα πως τα παιδιά βλέπουν την αλήθεια και ότι λένε δεν το λένε συνήθως τυχαία.

-Πόσα και ποια βιβλία έχεις εκδώσει μέχρι σήμερα;
Έχω εκδώσει τέσσερα βιβλία μέχρι σήμερα. Το πρώτο μου βιβλίο, το «Τανγκό της ψυχής μου», είναι ένα βιβλίο αυτογνωσίας, αυτολύτρωσης, που περιέχει βιώματά μου, σκέψεις, προβληματισμούς κ.α. Ένα βιβλίο με περιεχόμενο κοινωνικό, ψυχολογικό, πνευματικό, που οδηγεί τον αναγνώστη σε ένα ταξίδι του εσώτερου εαυτού. Το δεύτερο βιβλίο μου, «Όταν μου μίλησαν οι άγγελοι», είναι ένα βιβλίο βασισμένο σε αληθινά γεγονότα όπου οι ήρωές του διηγούνται τις ιστορίες τους, οι οποίες έχουν να κάνουν με ναρκωτικά, πορνεία, αλκοόλ, κακοποίηση, ομοφυλοφιλία, παχυσαρκία κ.α.Γιατί τους συνέβησαν, πως τα αντιμετώπισαν, τα κατάφεραν τελικά; Το τρίτο μου βιβλίο, «Γεννημένος δυο φορές» (το οποίο έχει εξαντληθεί), αναφερόταν στην ζωή ενός παλικαριού, το οποίο δυστυχώς δεν είναι πια στη ζωή, που έπασχε από κυστική ίνωση. Γράφτηκε αφενός για να βοηθήσουμε το παλικάρι (τα έσοδα από την πώληση των βιβλίων διατέθηκαν για την μεταμόσχευση πνευμόνων που έκανε στην Βιέννη) και αφετέρου για να μάθει ο κόσμος τί είναι η κυστική ίνωση. Και το τέταρτο βιβλίο μου, “Φυγαδεύοντας συναισθήματα”, αποτελείται από κείμενα αποφθεγματικά και πεζά ποιήματα προσεγγίζοντας θέματα υπαρξιακά όπως η φιλία, ο έρωτας, η ζωή, ο θάνατος, που όπως όμορφα είπε ένα φίλος μου...” ένα βιβλίο που σκοπό έχει να φωτίσει αυτόν που διψάει για λίγο φως. Ασκήσεις φωτός, λοιπόν.”!



-Από που εμπνεεσαι για να γράφεις;
Από την ίδια την ζωή! Όλα γύρω μας είναι έμπνευση, μα κυρίως με εμπνέουν οι άνθρωποι, η συπμεριφορά τους, οι κινήσεις τους, οι απόψεις τους. Ερήμιν τους μου δίνουν το κίνητρο του επόμενου θέματος , όπου-τουλάχιστον μέχρι τώρα-τα βιβλία μου καταπιάνονται με υπαρξιακά ζητήματα-αγάπη, πίστη, θυμός, απόγνωση, ντροπή, φόβος , κ.α.

-Συνήθως γράφεις την ημέρα ή τη νύχτα;
Γράφω οποιαδήποτε στιγμή του εικοσιτετράωρου! Και ημέρα και νύχτα! Όταν δημιουργηθεί η ανάγκη να γράψω, θα γράψω ανεξαρτήτου ώρας, ημέρας ή νύχτας!

-Εκδοτικό οίκο βρήκες εύκολα ή δυσκολευτηκες;
Η αλήθεια είναι πως αντιμετώπισα κάποιες δυσκολίες, οχι όμως ως προς το αν θα δεχθεί κάποιος εκδοτικός οίκος ή οχι το έργο μου, όσο προς το τι ήθελα εγώ από έναν εκδοτικό οίκο. Άλλωστε η αλήθεια είναι πως δεν έστειλα πουθενά το έργο μου εκτός από τον εκδοτικό οίκο που τελικά συνεργάστηκα, οπότε δεν γνωρίζω αν θα υπήρχε αποδοχή ή απόρριψη. Επιζητούσα πίσω από τον εκδοτικό οίκο να νιώθω τους ανθρώπους του οικογένεια, να υπάρχει μεταξύ μας χημεία. Ήταν και είναι πολύ σημαντικό αυτό για μένα. Με αρκετό ψάξιμο, υπομονή και επιμονή, το πέτυχα και δεν μετάνιωσα ούτε μια στιγμή!

-Μπορεί να ζήσει σήμερα κάποιος από τη συγγραφή βιβλίων;
Στην Ελλάδα πιστεύω πως αυτό δεν είναι εφικτό εκτός απο κάποιες περιπτώσεις μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Οι συνθήκες ήταν και είναι δύσκολες. Αρκεί κανείς να λάβει υπόψιν την φορολογία που υπάρχει για τους συγγραφείς -ανάμεσα στις τόσες άλλες δυσκολίες-και θα διαπιστώσει πως δεν υπάρχει περίπτωση να βιοποριστεί ένας συγγραφέας απο την γραφή και μόνο.

-Ασχολείσαι και με κάτι άλλο επαγγελματικά;
Εκτός από το να αρθρογραφώ σε κάποια ηλεκτρονικά περιοδικά, ασχολούμαι και με τον νέο μας εκδοτικό οίκο “εκδόσεις Γεωργίου” όπου πριν ένα χρόνο δημιουργήσαμε με τον σύζυγό μου. Η αγάπη μου για το βιβλίο και ο,τι αυτό συνεπάγεται, με οδήγησε σε αυτή την κίνηση, την οποία υπηρετώ με αγάπη και σεβασμό προς κάθε δημιουργό.

-Η οικογένεια σου πως κρίνει το λογοτεχνικό σου έργο;
Με σεβασμό και ανοχή, όσο το εκάστοτε λογοτεχνικό έργο είναι στην διαδικασία πραγματοποίησης. Δεν είναι και το πιο εύκολο για όσους δεν ασχολούνται με την γραφή να σε ανέχονται βλέποντας σε, μ' ένα στυλό και ένα χαρτί στο χέρι να σημειώνεις, να σβήνεις, να γράφεις. Με ενθάρρυνση και στήριξη κάθε φορά που με βλέπουν να στεναχωριέμαι που τελειώνει ένα βιβλίο μου και πρέπει ν' αποχωριστώ τους ήρωές του. Με καλοπροαίρετη κριτική όποτε χρειαστεί η οποία με βάζει στην διαδικασία σκέψης και οργάνωσης.

-Το αναγνωστικό κοινό στα Γιάννενα, ανταποκρινεται στα βιβλία σου, διαβάζουν γενικότερα οι γιαννιωτες;
Το αναγνωστικό κοινό στα Γιάννενα, αγκάλιασε και στήριξε τα βιβλία μου, από την πρώτη στιγμή και είμαι ευγνώμων για αυτό! Η ανταπόκρισή τους μου έδωσε δύναμη για συνέχεια! Πιστεύω πως οι γιαννιώτες διαβάζουν-τουλάχιστον οι περισσότεροι- και αυτό φαίνεται και από την απήχηση των βιβλιοπαρουσίασεων που κατα καιρούς γίνονται στην πόλη μας, καθώς και από τους ανθρώπους που επισκέπτονται την δημόσια βιβλιοθήκη μας.

"Τα βιβλιοπωλεία είναι ο πιο πολύτιμος προορισμός των μοναχικών ανθρώπων, δεδομένου του μεγάλου αριθμού βιβλίων που έχουν γραφτεί από συγγραφείς που δεν εύρισκαν κανέναν για να μιλήσουν." Αυτά τα λόγια είναι του ελβετου συγγραφέα Alain de Button (Αλαίν ντε Μποτόν). Για σένα ισχύει αυτό;
Ισχύει! Άλλωστε ένας από τους λόγους που γράφω είναι η ανάγκη μου για επικοινωνία. Όπως έχω ξαναπεί,οι άνθρωποι είναι τόσο απασχολημένοι με την καθημερινότητα, με τα δικά τους προβλήματα, που δεν έχουν χρόνο ή διάθεση αν θέλεις, να ακούσουνε τα εσώψυχά σου. Τα βιβλιοπωλεία λοιπόν είναι πράγματι ένας πολύτιμος προορισμός είτε βρίσκομαι στην πλευρά του αναγνώστη, είτε σε αυτήν του συγγραφέα.

-Ποιος είναι ο αγαπημένος σου συγγραφέας; (ένας ή και περισσότεροι)
Ατελείωτη η λίστα, καθότι βιβλιοφάγος! Ενδεικτικά θα αναφέρω τον Νίκο Καζαντζάκη, την Λιλή Ζωγράφου, Μάρω Βαμβουνάκη, Βασίλη Βασιλικό,Αλμπέρ Καμύ, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Τσαρλς Μπουκόβσκι ,με μια ιδιαίτερη έφεση στις: Αλκυόνη Παπαδάκη-η οποία έχει έναν μοναδικό τρόπο μέσα από τα βιβλία της να περνάει τόσο δυνατά μηνύματα για την ζωή και τους ανθρώπους, που είναι αδύνατον κάποιος να μην πάρει δύναμη, να μην βρει απαντήσεις σε κάτι που τον ταλαιπωρεί, ώστε να συνεχίσει την πορεία του-και Κική Δημούλα την οποία διαβάζω όταν είμαι στις κλειστές μου και πάντα μα πάντα βρίσκω λύσεις σε αυτό που μου συμβαίνει την εκάστοτε στιγμή.

-Στη μέση της νύχτας έχεις ξυπνήσει, για να γράψεις κάτι που στροβιλιζοταν στο μυαλό σου;
Για να μην πω μόνιμα και θεωρηθεί υπερβολή, ναι συχνά! Υπάρχει πάντα στο κομοδίνο μου στυλό και χαρτί ώστε να σημειώνω οτι μου “φανερωθεί”! Το πρωί βέβαια που ξυπνάω απορώ και εγώ η ίδια πως έγραψα το ταδε ή το δείνα μα μόλις τοποθετηθεί στο κείμενο που πρέπει και κουμπώσει με τα υπόλοιπα χαμογελάω γεμάτη ικανοποίηση!

-Τον ελεύθερο χρόνο πως σου αρέσει να τον περνάς;
Με τα παιδιά μου και φυσικά με τις υπόλοιπες αγάπες μου που ακολουθούν μετά την συγγραφή. Μουσική, φωτογραφία, χορός και φυσικά μαγειρική!! Μπορώ να περνάω αμέτρητες ώρες στην κουζίνα μου, μαγειρεύοντας για τους ανθρώπους που αγαπώ!

-Τα βιβλία σου, που μπορούμε να τα βρούμε υπάρχουν σε όλα τα βιβλιοπωλεία;
Υπάρχουν σε κεντρικά βιβλιοπωλεία, σε ηλεκτρονικά βιβλιοπωλεία στο e-shop: http://paraggelia-vivlion.webnode.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CE%B9%CF%8C%CE%BD%CF%84%CE%B1-1/ και φυσικά από το γραφείο του εκδοτικού μας οίκου, το οποίο βρίσκεται Νικοπόλεως 83,Βρυσούλα,Ιωάννινα.

-Εσύ τι είδος βιβλίων διαβάζεις;
Τα πάντα! Καθότι όπως είπα και παραπάνω βιβλιοφάγος Από εφημερίδα μέχρι φιλοσοφία. Από μυθιστορήματα μέχρι δοκίμια.Δεν νομίζω να υπάρχει συγγραφέας που να μην διαβάζει, είναι αλληλένδετα!

-Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τον τρόπο που γράφεις, εννοώ έχει αντίκτυπο η όλη κατάσταση στα πονήματά σου;
Αναμφισβήτητα ναι! Ετούτα τα χρόνια της κρίσης-κοινωνικής,οικονομικής,πνευματικής-βιώνουμε όλοι μας, άλλος περισσότερο, άλλος λιγότερο, την ανασφάλεια, την λύπη, τον θυμό κ.α. Από την άλλη η κρίση (σε όλους τους τομείς) αφυπνίζει το συναίσθημα και μας κάνει να βλέπουμε την ουσία αυτή καθ' αυτή την οποία είχαμε λιγάκι χάσει τα χρόνια της ευμάρειας. Όλα αυτά τα αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα που οι άνθρωποι βγάζουμε την σημερινή εποχή, οι κατστάσεις που καλούμαστε ν' αντιμετωπίσουμε, δεν μπορεί παρά να είναι μια πρόκληση για τα πονήματά μου. Σαφώς και υπάρχει αντίκτυπο στα γραπτά μου, σαφώς και δεν μπορεί να με αφήσουν ανεπηρέαστη όλα όσα συμβαίνουν γύρω μου.

-Ετοιμάζεις κάτι καινούργιο αυτό τον καιρό;
Έχω καταπιαστεί με το επόμενο βιβλίο μου, το οποίο όμως θα αργήσει πολύ. Απαιτεί λεπτούς, χειρισμούς μιας και έχει να κάνει και πάλι με ανθρώπινες συμπεριφορές. Άλλωστε όπως έχω ξαναπεί το κάθε βιβλίο επιλέγει μόνο του το πότε και αν θα ολοκληρωθεί. Όσοι ασχολούνται με την γραφή το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό.

-Πες μου ένα μήνυμα ή ένα αποφθεγμα που θα ήθελες να χαρίσεις σ' αυτούς που θα διαβάσουν τη συνέντευξη..
To νόημα της ζωής είναι να βρεις το χάρισμά σου.Ο σκοπός της ζωής, είναι να το χαρίσεις στον κόσμο. -Πάμπλο Πικάσο-

Συνέντευξη: Άγγελος Μητσόπουλος
Ποιητής - Συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια: